Valle de Bravo - Reisverslag uit Valle de Bravo, Mexico van Bram Van Haver - WaarBenJij.nu Valle de Bravo - Reisverslag uit Valle de Bravo, Mexico van Bram Van Haver - WaarBenJij.nu

Valle de Bravo

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

29 April 2007 | Mexico, Valle de Bravo

Hey iedereen,

Mijn laatste twee weken in Guate verliepen nogal chaotisch. Van les geven is er niet zoveel meer in huis gekomen. In mijn voorlaatste week ben ik, zoals reeds vermeld in mijn vorig bericht, naar El Salvador geweest. Daarna reisde ik met Nora en haar kindjes naar enkele plaatsen in Guatemala (ze wou haar kinderen Guatemala laten zien) om tenslotte mijn laatste week af te sluiten in UPAVIM met de kinderen. Mijn laatste werkdag hebben we een feestje gehouden met de leerlingen en s`avonds had ik een afscheidsfeestje. Eerst hebben de vrouwen (de UPAVIMAS of de vrouwen die in de organisatie werken) gekookt (of beter gezegd gebarbecued) en daarna was er een geweldig feest en tijd om afscheid te nemen.

Ondertussen ben ik reeds in Mexico aangekomen en deftig geïnstaleerd, ik woon in bij een Mexicaanse familie in Valle de Bravo, een koloniaal stadje aan een groot meer. Ik geef les aan de twee zonen van de familie. De éne heet Sebastian en is 15 jaar. Dit schooljaar is hij al een paar keer van school gezwierd en het probleem was dat hij heel de dag op straat rondhing. Van 8 tot 11 u in de morgen moet ik hem voorbereiden op het eerste jaar hoger secundair (bij ons het vierde middelbaar), vooral wiskunde en fysica. Daar bovenop geef ik ook Duits en gitaar aan hem. Aiai, Duits, het is zeker 10 jaar geleden dat ik iets van Duits heb gehad… Van 11 tot 14 volg ik elke dag een cursus Montessori voor secundair onderwijs en van 3 tot 4 help ik de andere zoon, Santiago (11 jaar) met zijn huiswerk. Voorlopig loopt alles naar wens, maar het is zeker niet gemakkelijk de zaken onder controle te houden, de mama is blind aan het worden en heeft helemaal geen autoriteit over haar zonen en bovendien is de vader is vertrokken…De vraag is vooral wat ik kan doen aan de situatie in slechts drie maanden, we zien wel. Daarna ben ik van plan om een beetje rond te reizen met het geld dat ik hier aan verdien.

Het is in ieder geval aanpassen in Mexico, het klinkt misschien raar maar terugkeren naar de luxe deed me bijna kotsen om het lelijk uit te drukken, in Guatemala waren we al zo aangepast aan de beperkte middelen en nu in Mexico…het stadje waar we leven is bijna een kopie van een spaans dorp (net zoals het merendeel van de Mexicaanse steden en dorpen), je kan hier bijna alles krijgen wat er in Spanje en Europa te koop is en de economische en sociale ontwikkeling verschilt bijna niet. Hiermee wil ik niet zeggen dat er geen armen in Mexico zijn (in sommige streken is de armoede minstens even hoog als in Guatemala), alleen dat ik in een vrij rijke streek ben terechtgekomen en bovendien is dit een dorp waar veel Mexicaanse rijken zijn komen wonen (of een buitenverblijf hebben) omwille van het meer waar men naar hartelust kan watersporten en deltavliegen. Dit heeft als gevolg dat dit dorp een heleboel sjieke winkels, clubs, yachts en restaurants heeft. Eens wat anders dan krottenwijken, straatkinderen, straatbendes en een gemiddelde van 61 moorden per dag (ter vergelijking: in Mexicocity wordt er gemiddeld 1 persoon vermoord per dag).

Ik ben trouwens vorig weekend Mexico-city gaan bezoeken, waw, wat een prachtige stad. Zoals ik reeds eerder heb vermeld lijkt Mexico nogal goed op Spanje (gemixt met Indiaanse cultuur) en Mexico city was bijna een kopie van Madrid en omdat Madrid één van mijn lievelingssteden is heb ik me zeker niet verveeld. De stad heeft mooie, grote parken, een hoop interessante museums, gezellige bars en een rustige kosmopoliete sfeer. Eén ding is zeker, twee dagen was veel te kort om de stad te ontdekken en ik hoop snel terug te kunnen keren.

Vele groeten

Bram

  • 30 April 2007 - 05:31

    Katrien :

    Hoi Bram,
    Altijd leuk om je reisverhalen te lezen, ze doen me zo érg beseffen hoe klein we wel zijn...
    Ik vind het prachtig wat je daar doet!! Geniet nog van het land, de hartelijkheid van de mensen, de voldoening uit je werk,..
    Groetjes,
    Katrien (DB)

  • 30 April 2007 - 14:43

    Karen:

    Hey Brammie,
    alles naar wens blijkbaar in Mexico. Terwijl ook in België de zon lekker schijnt en de studenten, waaronder ik, zich opmaken voor de nakende examens, moet jij daar de boel draaiende houden... Chapeau!! Naar België terugkeren staat blijkbaar nog niet in je agenda :-) Heel veel succes in Mexico!!
    Dikke knuf
    (tante) Karen x

  • 11 September 2007 - 13:36

    Connie:

    Toevallig las ik jouw bericht uit Valle. Ik heb zelf 12 jr in mex gewoond en mijn zoon van 35 woont daar nog, in Valle. Hij heeft zich daar gesettled en een gezin met 2 kindertjes. Hij heeft een makelaardij daar aan de hoofdstraat waar je Valle vanuit Toluca binnenkomt. Het heet Casa y Tierra, en mijn zoon heet Francisco Guizar.Neem eens contact met hem op, lijkt me leuk voor beiden. Hij spreekt Nederlands. Met wat andere jonge ouders hebben ze sinds een paar jaar daar een Rudolf Steiner/Vrije School gesticht. Ben benieuwd, groeten, Connie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Valle de Bravo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 September 2007

Surrealistisch

29 Augustus 2007

Blij weerzie(ij)n

01 Augustus 2007

Rondreis

22 Juni 2007

Beetje heimwee

04 Juni 2007

Examen komt eraan
Bram

Actief sinds 13 Okt. 2006
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 18032

Voorgaande reizen:

28 September 2006 - 20 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: